Szállodák minősítése
Minél több a csillag, annál előkelőbb, jobb szolgáltatásokat nyújt egy szálloda. Azt azonban csak kevesen tudnák azonnal megmondani, hogy egy szálláshely esetében pontosan milyen különbségeket fed, ha két- vagy éppen négycsillagos.
Amikor szállást szeretnél foglalni, nagyon hasznos, ha legalább nagy vonalakban tudod, hogy miben térnek el az egyes kategóriák szintjei, hiszen így pontosan mérlegelheted, hogy érdemes-e számodra egy több csillaggal rendelkező helyért többet fizetni, vagy csupa olyan szolgáltatást tartalmaz a magasabb ár, amit egyébként sem használnál ki.
A szállodákat a Hotelstars Union kategóriánként egységes követelményrendszere alapján sorolják be egytől öt csillagig különböző szintekre. Ez azt jelenti, hogy a részt vevő országok esetében valamennyi létesítményben, nemzetközileg is ugyanazt a kényelmi fokozatot, ugyanazokat a szolgáltatásokat fogod megtalálni. Legalábbis elvileg.
A besorolás fokozatai és a hozzájuk tartozó követelmények röviden a következők:
1* - Turista (Szerény igényeket kielégítő szálloda):
- Minden szoba fürdőszobával, WC-vel van ellátva,
- A szobákat naponta takarítják,
- Minden szobában színes TV van,
- A szoba berendezéséhez asztal és szék tartozik
- A szállodában porta működik
- Telefon, telefax áll a vendég rendelkezésére
- Bővített reggelit, italokat kínálnak a szállodában
- Csomagmegőrzésről gondoskodnak
2* - Standard (Mérsékelt igényeket kielégítő szálloda):
- Büféreggeli
- Olvasólámpa az ágynál
- Törülközők, sampon
- Polcos ruhásszekrény
- Higiéniai cikkek árusítása a szállodában
- Hitelkártyás fizetési lehetőség
3* - Komfort (Átlagos igényeket kielégítő szálloda)
- A porta legalább 14 órán keresztül működik, 24 órán keresztül elérhető
- Idegen nyelven beszélő munkatársak
- Telefon a vendégszobákban
- Internet elérhetőség a szobákban, vagy a közösségi térben
- A fürdőszobában hajszárító, arctörlő kendő
- A vendégszobában tükör, bőröndtartó
- Cipőtisztító szerek, kérésre mosás, vasalás a vendég részére
- Kérésre plusz párna és takaró
- Vendégpanaszok szervezett kezelése
4* - Első osztály (Magas igényeket kielégítő szálloda)
- Legalább 18 órán keresztül működő recepció, 24 órán keresztül elérhető
- A szállodai hallban kényelmes bútorok, italfelszolgálás, bár
- Büfé- vagy a la carte reggeli , szobaszerviz
- Kérésre fürdőköpeny, papucs
- A fürdőszobában többféle kozmetikai cikk (tusfürdő, sampon, zuhanysapka, stb.), kozmetikai tükör, bőséges lerakófelület
- Internet elérés és internet terminál
5* Luxus (A legmagasabb igényeket kielégítő szálloda)
- 24 órán keresztül működő recepció, több nyelvet beszélő személyzettel
- Kocsirendező, ajtónálló, londíner
- Concierge szolgáltatás
- étterem
- Minibár, 24 órás szobaszerviz
- A fürdőszobában egyedi kiszerelésű, márkás kozmetikai cikkek
- Internet, PC csatlakozás a vendégszobában
- Szobai széf
- Vasalási, cipőtisztítási szolgáltatás
- Esti ágyazás
- A szolgáltatások anonym tesztelése
Minden magasabb fokozat esetében feltétel, hogy a szálloda megfeleljen az alacsonyabb kategória előírásainak is. A szállodák minősítéséről szóló pontos magyar rendelkezésről - például a szobák, lakosztályok méreteiről és egyes szolgáltatások elérhetőségi idejéről.
Áttekintés a magyarországi szállodák osztályba sorolási követelményeiről az 54/2003. (VIII.29) GKM rendelet alapján
Egycsillagos hotel, szálloda:
- fogadóhelyiséggel rendelkezik, legalább egy idegen nyelvet beszélő munkatárssal
- csomag- és értékmegőrzés
- üzenetközvetítés, ébresztés
- telefon a portán
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 8 m2, a kétágyas szoba min. 12 m2
- a szobákban hideg és meleg folyóvíz, közös zuhany és mosdó emeletenként
- a vendégszobákat naponta takarítják
- ágyneműcsere legalább hetente egyszer, törülközőcsere kétnaponta
- legalább kontinentális reggeli
- italfelszolgálás
Kétcsillagos hotel, szálloda:
- Megfelel az egycsillagos követelményeknek, továbbá:
- telefax a portán
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 12 m2, a kétágyas szoba min. 16 m2
- a szobák legalább 1/3-a fürdőszobás
- a vendég kívánságára TV készülék áll rendelkezésre
- a la carte ételválaszték
Háromcsillagos hotel, szálloda:
- Megfelel a kétcsillagos követelményeknek, továbbá:
- a szálloda hallal, egy étteremmel és még egy vendéglátó üzlettel rendelkezik
- recepciószolgálat 24 órán át
- csomagszállítás a vendég kívánságára
- fénymásolás
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 14 m2, a kétágyas szoba min.18 m2
- a szobák legalább 75%-a fürdőszobás
- minden szobában telefon, hűtőszekrény, TV készülék
- ágyneműcsere hetente kétszer, törülközőcsere kétnaponta
- reggeli min. 10,00 óráig, ebéd min. 12,00 - 14,00, vacsora 18,00 - 21,00 óra között
- italfelszolgálás napi 16 órán át
Négycsillagos hotel, szálloda:
- Megfelel a háromcsillagos követelményeknek, továbbá:
- recepciószolgálat, műszakonként legalább 3 idegen nyelven
- bel- és külföldi sajtótermékek
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 16 m2, a kétágyas szoba min. 24 m2
- lakosztály min. 30 m2
- a szobákban minibár, színes TV
- széf a vendégszobában, vagy a portán
- ágyneműcsere legalább 3 naponta
- minden szoba fürdőszobás
- hajszárító, elektromos csatlakozó, borotválkozótükör
- zuhanysapka, kozmetikai cikkek
- a vendégek részére mosás, vasalás szolgáltatás
- szobaszerviz
- légkondicionálás a szálloda közös helyiségeiben
- legalább egy különterem
Ötcsillagos hotel, szálloda:
- Megfelel a négycsillagos követelményeknek, továbbá:
- legalább egy étterem és két egyéb vendéglátó üzlet
- csomagszállítás 24 órán át
- a szobák 80%-ánál az egyágyas szoba min. 18 m2, a kétágyas szoba min. 26 m2
- lakosztály legalább 34 m2
- ágynemű- és törölközőcsere legalább 2 naponta
- a fürdőszobában fürdőköpeny
- melegétel-felszolgálás 11,00 - 23,00 óra között, italfelszolgálás 18 órán át
- szobaszerviz 24 órán át
- az egész szálloda légkondicionált
- saját garázs és garázsszolgálat
A szállodák minősítése nem kötelező. A minősítésre önként jelentkező szállodákban az MSZSZ képviselői megvizsgálják, hogy az megfelel e az adott kategóriára vonatkozó követelményeknek, s ha igen un. védjegyhasználati szerződést köt velük. Ez a szerződés feljogosítja a szállodát, hogy a szálloda osztályát kifejező Hotelstars logot használja, melynek tulajdonosa Magyarországon a Szabadalmi Hivatal M1002727/1 bejegyzése szerint az MSZSZ.